Ogłoszenia
Telefon zaufania dla osób uzależnionych behawioralnie
Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego od kwietnia 2012 roku prowadzi:
Telefon Zaufania dla osób Uzależnionych Behawioralnie 801 889 880
Zadanie współfinansowane jest ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Ważne jest, aby upowszechniać informację o istnieniu Telefonu zaufania. Uzależnienia behawioralne to wszystkie uzależnienia, które nie są związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków) Poniżej przedstawiona została notatka prasowa.
ZADZWOŃ PO POMOC
Cztery lata działalności telefonu zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych oraz ich bliskich 801 889 880.
Szanowni Państwo!
W związku z czwartą rocznicą istnienia pierwszego w Polsce telefonu zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, zapraszamy do zapoznania się z krótką informacją dotycząca jego działalności, a także z danymi dotyczącymi uzależnień behawioralnych, które wydają się być narastającym problemem społecznym w naszym kraju.
Czym są uzależnienia behawioralne? Są to wszystkie uzależnienia, które nie są związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków), a więc np. uzależnienie od hazardu, uzależnienie od Internetu, objadania się, seksoholizm, pracoholizm, zakupoholizm. Jak duży jest to problem społeczny? Zarówno nasze dotychczasowe doświadczenia w kontakcie z osobami dzwoniącymi po pomoc, a także raport opublikowany w 2012 r. przez CBOS dostarcza danych, które nie pozostawiają cenienia wątpliwości, iż jest to narastający problem społeczny w naszym kraju, wymagający szczególnej uwagi z racji, iż dotyczy w dużej mierze ludzi młodych:
Hazard - ponad 50 tys. Polaków jest uzależnionych od gier hazardowych, a blisko 200 tys. – narażonych na ryzyko uzależnienia.
Internet - blisko 100 tys. osób uzależnionych i 750 tys. zagrożonych. Problem uzależnienia od Internetu dotyczy głównie ludzi młodych do 34 roku życia. Stanowią oni blisko 90% wszystkich osób zagrożonych, przy czym zdecydowana większość to dzieci i młodzież w wieku poniżej 25 roku życia.
Zakupoholizm – blisko milion osób, głównie kobiety, wykazuje symptomy uzależnienia od zakupów. Jest to także problem dominujący wśród nastolatków i młodych dorosłych, na których zachowania zakupowe ma wpływ przede wszystkim presja marketingu, w tym ekspansja reklamy, promocji i stałych wyprzedaży.
Pracoholizm - około 10% Polaków ma rzeczywisty problem z uzależnieniem od pracy. Oprócz nastolatków i osób w wieku emerytalnym, symptomy pracoholizmu pojawiają się z podobną częstością we wszystkich kategoriach badanych w wieku produkcyjnym.
Cytowane badanie pokazuje także, że uzależnienia behawioralne w świadomości społecznej funkcjonują najczęściej jako fanaberia i „głupota”, której ofiara jest sama sobie winna, nie zaś jako choroba. W związku z powyższym ważne jest, aby upowszechniać wiedzę dotyczącą, źródeł oraz czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z uzależnieniami behawioralnymi, jak również wiedzę dotyczącą sposobów i możliwości leczenia, którego początkiem może być kontakt z telefonem zaufania 801 889 880.
Kto korzysta z pomocy telefonu zaufania? Od początku istnienia telefonu z konsultacji skorzystało blisko 2000 osób. Najliczniejszą grupę klientów telefonu (60%) stanowią osoby dotknięte uzależnieniem, najczęściej są to mężczyźni – hazardziści - po kolejnej nieudanej próbie zerwania z nałogiem. Pozostałe rozmowy dotyczą uzależnienia od Internetu lub komputera, seksoholizmu, pracoholizmu oraz problemów z jedzeniem. Drugą grupę (40%) stanowią bliscy (głównie kobiety - żony, matki, siostry) osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych. Dzielą się swoja frustracją i bezradnością, a także poszukują wskazówek, jak motywować bliskich do podjęcia leczenia.
Dla większości tych osób kontakt z telefonem zaufania 801 889 880 jest pierwszym kontaktem ze specjalistą i pierwszą rozmową na temat trudności. Konsultanci pomagają określić klientom, na ile poważny jest problem oraz wspierają w poszukiwaniu najlepszych sposobów postępowania w danej sytuacji. Osoby uzależnione motywują do zgłoszenia się na terapię, członkom ich rodzin pomagają wybrać skuteczne metody działania. W razie potrzeby przekazują także informacje na temat placówek zajmujących się leczeniem uzależnień behawioralnych na terenie całego kraju.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku informuje o Specjalistycznym Poradnictwie i Interwencji Kryzysowej udzielanej przez PCPR
Siedziba:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. Piastowska 21
97-500 Radomsko
GODZINY PRACY:
PSYCHOLOG - mgr Renata Szewczyk
pokój nr 271 piętro, tel. 44 683 20 06 wew. 19
poniedziałki
7.30 - 15.30
PSYCHOLOG - mgr Klaudia Olas
pokój nr 21,
tel. 44 683 20 06 wew. 22
środy 07.30- 15.30
PEDAGOG - mgr Barbara Jagoda
pokój nr 21 tel. 44 683 20 06 wew. 22-
czwartki
08.00 - 15.00
PRACOWNIK SOCJALNY - mgr Agnieszka Powroźnik
pokój nr 26 tel. 44 683 20 06 wew. 23
wtorek 7.30 -15.30
PRAWNIK - RADCA PRAWNY
pokój nr 22 tel. 44 683 20 06 wew. 15
wtorki
15.30 - 16.30
Zapisy na porady prawne pod nr tel. 44 683 20 06 lub 44 683 44 22 (sekretariat PCPR).
Specjaliści udzielają:
- Wsparcia osobom i rodzinom w wypełnianiu ich podstawowych funkcji: łagodzenie objawów trudnych sytuacji rodzinnych, przywracanie równowagi psychicznej jej członków, przywracanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz w codziennych trudnych obowiązkach,
- Pomocy w unormowaniu sytuacji prawnej rodzin,
- Pomocy w trudnych sytuacjach wychowawczych oraz przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej.
Udzielana pomoc w głównej mierze skupia się na eliminacji negatywnych zjawisk spowodowanych uzależnieniem alkoholowym, przemocą w rodzinie ,zaniedbaniami środowiskowymi oraz problemami społecznymi.
Pomoc w formie specjalistycznego poradnictwa jest pomocą bezpłatną, skierowaną przede wszystkim do rodzin, w tym rodzin dysfunkcyjnych, osób uzależnionych i współuzależnionych, a także ofiar przemocy.
Udzielamy pomocy prawnej, psychologicznej, pedagogicznej i porad pracownika socjalnego.
Pomoc prawna z zakresu: prawa rodzinnego, prawa karnego, postępowania administracyjnego, prawa pracy.
Pomoc obejmuje:
- informacje o istniejącym stanie prawnym,
- wskazanie sposobów załatwienia danej sprawy,
- wskazanie instytucji, do których należy się zwrócić,
- redagowanie pism, wniosków, pozwów.
Zajmujemy się m.in.:
- osobami doświadczającymi przemocy fizycznej i psychicznej,
- osobami, które mają trudności w adaptacji do nowych sytuacji,
- osobami z trudnościami emocjonalnymi,
- wsparcie dla osób leczonych farmakologicznie (psychiatrycznie),
- osoby poszukujące wsparcia psychicznego.