Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Ogłoszenia

Czcionka:

 

Telefon zaufania dla osób uzależnionych behawioralnie

Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego od kwietnia 2012 roku prowadzi:

Telefon Zaufania dla osób Uzależnionych Behawioralnie 801 889 880 

Zadanie współfinansowane jest ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będących w dyspozycji Ministra Zdrowia. Ważne jest, aby upowszechniać informację o istnieniu Telefonu zaufania. Uzależnienia behawioralne to wszystkie uzależnienia, które nie są związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków) Poniżej przedstawiona została notatka prasowa.

ZADZWOŃ PO POMOC

Cztery lata działalności telefonu zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych oraz ich bliskich 801 889 880.

Szanowni Państwo!

W związku z czwartą rocznicą istnienia pierwszego w Polsce telefonu zaufania dla osób cierpiących z powodu uzależnień behawioralnych, zapraszamy do zapoznania się z krótką informacją dotycząca jego działalności, a także z danymi dotyczącymi uzależnień behawioralnych, które wydają się być narastającym problemem społecznym w naszym kraju.

Czym są uzależnienia behawioralne? Są to wszystkie uzależnienia, które nie są związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych (alkoholu, narkotyków), a więc np. uzależnienie od hazardu, uzależnienie od Internetu, objadania się, seksoholizm, pracoholizm, zakupoholizm. Jak duży jest to problem społeczny?  Zarówno nasze dotychczasowe doświadczenia w kontakcie z osobami dzwoniącymi po pomoc, a także raport opublikowany w 2012 r. przez CBOS dostarcza danych, które nie pozostawiają cenienia wątpliwości, iż jest to narastający problem społeczny w naszym kraju, wymagający szczególnej uwagi z racji, iż dotyczy w dużej mierze ludzi młodych:

Hazard -  ponad 50 tys. Polaków jest uzależnionych od gier hazardowych, a blisko 200 tys. – narażonych na ryzyko uzależnienia.

Internet -  blisko 100 tys. osób uzależnionych i 750 tys. zagrożonych. Problem  uzależnienia od Internetu dotyczy głównie ludzi młodych do 34 roku życia. Stanowią oni blisko 90% wszystkich osób zagrożonych, przy czym zdecydowana większość to dzieci i młodzież w wieku poniżej 25 roku życia.

Zakupoholizm – blisko milion osób, głównie kobiety, wykazuje symptomy uzależnienia od zakupów. Jest to także problem dominujący wśród nastolatków i młodych dorosłych, na których zachowania zakupowe ma wpływ przede wszystkim presja marketingu, w tym ekspansja reklamy, promocji i stałych wyprzedaży.

Pracoholizm - około 10% Polaków ma rzeczywisty problem z uzależnieniem od pracy. Oprócz nastolatków i osób w wieku emerytalnym, symptomy pracoholizmu pojawiają się z podobną częstością we wszystkich kategoriach badanych w wieku produkcyjnym.

Cytowane badanie pokazuje także, że uzależnienia behawioralne w świadomości społecznej funkcjonują najczęściej  jako fanaberia i „głupota”, której ofiara jest sama sobie winna, nie zaś jako choroba. W związku z powyższym ważne jest, aby upowszechniać wiedzę dotyczącą, źródeł oraz czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z uzależnieniami behawioralnymi, jak również wiedzę dotyczącą sposobów i możliwości leczenia, którego początkiem może być kontakt z telefonem zaufania 801 889 880.

Kto korzysta z pomocy telefonu zaufania? Od początku istnienia telefonu z konsultacji skorzystało blisko 2000 osób. Najliczniejszą grupę klientów telefonu (60%) stanowią osoby dotknięte uzależnieniem, najczęściej są to mężczyźni – hazardziści - po kolejnej nieudanej próbie zerwania z nałogiem.  Pozostałe rozmowy dotyczą uzależnienia od Internetu lub komputera, seksoholizmu, pracoholizmu oraz problemów z jedzeniem. Drugą grupę (40%) stanowią bliscy (głównie kobiety - żony, matki, siostry) osób zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych. Dzielą się swoja frustracją i bezradnością, a także poszukują wskazówek, jak motywować bliskich do podjęcia leczenia.

Dla większości tych osób kontakt z telefonem zaufania 801 889 880 jest pierwszym kontaktem ze specjalistą i pierwszą rozmową na temat trudności. Konsultanci pomagają określić klientom, na ile poważny jest problem oraz wspierają w poszukiwaniu najlepszych sposobów postępowania w danej sytuacji. Osoby uzależnione motywują do zgłoszenia się na terapię, członkom ich rodzin pomagają wybrać skuteczne metody działania. W razie potrzeby przekazują także informacje na temat placówek zajmujących się leczeniem uzależnień behawioralnych na terenie całego kraju.

 

 

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku informuje o Specjalistycznym Poradnictwie i Interwencji Kryzysowej udzielanej przez PCPR

Siedziba:

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. Piastowska 21

97-500 Radomsko

 

GODZINY PRACY:

PSYCHOLOG - mgr Renata Szewczyk

pokój nr 271 piętro, tel. 44 683 20 06 wew. 19

poniedziałki

7.30 - 15.30

PSYCHOLOG - mgr Klaudia Olas

pokój nr 21,

tel. 44 683 20 06 wew. 22

środy 07.30- 15.30

PEDAGOG - mgr Barbara Jagoda

pokój nr 21 tel. 44 683 20 06 wew. 22-

czwartki

08.00 - 15.00

PRACOWNIK SOCJALNY - mgr Agnieszka Powroźnik

pokój nr 26 tel. 44 683 20 06 wew. 23

wtorek 7.30 -15.30

PRAWNIK - RADCA PRAWNY

pokój nr 22 tel. 44 683 20 06 wew. 15

wtorki

15.30 - 16.30

Zapisy na porady prawne pod nr tel. 44 683 20 06 lub 44 683 44 22 (sekretariat PCPR).

Specjaliści udzielają:

  • Wsparcia osobom i rodzinom w wypełnianiu ich podstawowych funkcji: łagodzenie objawów trudnych sytuacji rodzinnych, przywracanie równowagi psychicznej jej członków, przywracanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych oraz w codziennych trudnych obowiązkach,
  • Pomocy w unormowaniu sytuacji prawnej rodzin,
  • Pomocy w trudnych sytuacjach wychowawczych oraz przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej.

Udzielana pomoc w głównej mierze skupia się na eliminacji negatywnych zjawisk spowodowanych uzależnieniem alkoholowym, przemocą w rodzinie ,zaniedbaniami środowiskowymi oraz problemami społecznymi.

Pomoc w formie specjalistycznego poradnictwa jest pomocą bezpłatną, skierowaną przede wszystkim do rodzin, w tym rodzin dysfunkcyjnych, osób uzależnionych i współuzależnionych, a także ofiar przemocy.

Udzielamy pomocy prawnej, psychologicznej, pedagogicznej i porad pracownika socjalnego.

Pomoc prawna z zakresu: prawa rodzinnego, prawa karnego, postępowania administracyjnego, prawa pracy.

Pomoc obejmuje:

  •  informacje o istniejącym stanie prawnym,
  •  wskazanie sposobów załatwienia danej sprawy,
  •  wskazanie instytucji, do których należy się zwrócić,
  •  redagowanie pism, wniosków, pozwów.

Zajmujemy się m.in.:

  •  osobami doświadczającymi przemocy fizycznej i psychicznej,
  •  osobami, które mają trudności w adaptacji do nowych sytuacji,
  •  osobami z trudnościami emocjonalnymi,
  •  wsparcie dla osób leczonych farmakologicznie (psychiatrycznie),
  •  osoby poszukujące wsparcia psychicznego.

 

 

Zegar